Att tänka för mycket

I dagens samhälle så blir vi överösta med information, allt går snabbt och vi stressar en hel del. Detta påverkar ofta hjärnan och vi börjar övertänka saker. Ofta har vi svårt att stänga av tankar och att bromsa ner hjärnan. Vi tänker, analyserar och ältar. Ju mer vi håller på desto större och tyngre känns problemet eller situationen. Ofta försöker vi tolka andra människors beteenden och uttalanden. Vilket är i stort sett omöjligt.

En sanning som är lite svårt att ta till sig ibland är att man kan inte styra eller ändra andra människor, det är sig själv man kan förändra. Hur vi är mot andra och hur vi reagerar på olika saker och situationer. Det är lätt att säga och skriva men i verkligheten kan det vara svårare att få till det.

Något som jag själv jobbat och jobbar en hel del med är att försöka tömma hjärnan på tankar för en kort stund. Meditation är bra men då det är ett kaos i hjärnan med tankar och i kroppen med känslor är det inte lätt att sätta sig och meditera. Jag som har valt att gå shamanens väg har ett kraftfullt verktyg i min trumma. Den jobbar genom tankar och känslor på ett sätt att jag blir helt tom och fridfull efteråt. Men om man inte har en trumma då? Och inte klarar att stilla tankarna? Är det kört då?
När jag började med att meditera var det nästan hopplöst för mig att sitta någon längre stund. Benen somnade, jag satt obekvämt, funderade på jobbet eller om jag hade tillräckligt med morötter hemma att riva till middagen och så vidare. Alla tankar dök upp. Lyckades jag bromsa de där jobbiga tankarna så dök morötterna upp eller något annat som jag absolut behövde fundera på just när jag skulle meditera.

När jag till slut fick hjälp och började förstå att alla kan inte sitta i lotusställning och meditera i timmar utan lång träning, så blev det lättare att hitta vägar att bromsa tankarna och hitta frid. En viktig sak för mig är att vandra i naturen. Där kan jag släppa allt och bara låta bli att fundera. Jag lovar att jag har varit en övertänkare av otroliga mått. Många nätter kunde jag inte sova för jag inte fick tyst i hjärnan.

Jag började med en liten snabb övning som bara tar 5 minuter för att få lite lugnt i hjärnan och i kroppen. Den hjälper till att stilla tankarna för en kort stund. Även att stilla känslorna om man är en känslomänniska. Då barnen var små kom jag på att den var toppen att göra i bilen på parkeringen utanför affären efter jag handlat, eftersom den går relativt fort. Fungerar även på bussen till eller från jobbet.
Tänkte dela med mig här så ni kan prova själva.

Börja att blunda och ta några djupa andetag
Tänk er att ni går genom skogen fram till en sjö. Det kan vara en fantasisjö eller ett favoritställe vid en sjö.
Sätt er vid sjön och titta ut över vattnet och se de små krusningarna i ytan.
Ta sedan fram en trälåda. Den är tom och ren.
Tänk er att ni tömmer er hjärna på tankar och stoppar dem i lådan.
Skölj sedan ur lådan i vattnet i sjön och se hur tankarna försvinner ner i vattnet.
Nu är lådan ren och tom igen
Ta då era känslor, som ilska, frustration, sorg och att inte räcka till, och stoppa dem i lådan.
Skölj ur lådan i vattnet i sjön och se hur känslorna försvinner ner i vattnet.
Lådan är tom och ren igen
Sätt er nu ner igen och titta ut över sjön och känn hur ni är tomma och fridfulla en stund.

Det är en skön känsla. Att vara tom betyder inte att man inte känner utan att man tar bort det jobbiga ett kort tag.

Lycka till

Anita

1 svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *